نمونه های تبلیغاتی چاپی موفق و ارزشمندی آن ها

دوشنبه 9 اردیبهشت 1398

محبوبه اردکانی زاده

نمونه‌های تبلیغاتی چاپی موفق و ارزشمندی آن‌ها

آگهی‌های چاپی حتی در عصر دیجیتال هم ارزش و تاثیرگذاری خاص خود را همچنان حفظ کرده‌اند. رسانه‌ی آگهی‌ چاپی همچنان چاپ می‌شوند و علی‌رغم محدودیت‌های‌شان، باز هم بعضا توانایی‌ها و تاثیرگذاری خارق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند. با اینکه اغلب این آگهی‌های چاپی را می‌توان به راحتی نادیده گرفت و از کنارشان رد شد، ولی هر ساله هزاران آگهی چاپی دیدنی و جالب‌توجه هم در سراسر دنیا ارائه می‌شود که می‌توان مانند یک اثر هنری از جذابیت آنها لذت وافری برد.
با این وجود، اغلب دلایل تاثیرگذاری آنها عملا از دست ما می‌گریزند. در لیست ذیل، به توضیح دلایل تاثیرگذاری تعدادی از بهترین آگاهی‌های تبلیغاتی چاپی می‌پردازیم. در حالی‌ که این آگهی‌ها لزوماً بهترین آگهی‌های چاپی نیستند، اما قطعا در زمینه‌ی چاپی و دیگر آگهی‌های کوتاه مثمرثمر واقع می‌شوند. هر یک از این آگهی‌ها به این خاطر گزینش شده‌اند که تمامی ایده‌هایی را که همه‌ی تبلیغات‌گران می‌توانند استفاده کنند، دارا هستند.

سنکوب (Sanccob)  


 
این آگهی برای موسسه‌ی محافظت از پرندگان ساحلی آفریقای جنوبی، معروف به سَنکوب (SANCCOB) تهیه شده است. این آگهی به شرکت تبلیغاتی Bittersuite سپرده شده است تا طراحی تبلیغات چاپی کمپین حفاظت از پنگوئن‌های بومی  را انجام دهند. این آگهی به درستی «فراگرد تاریخی» نام‌گذاری شده است، چراکه به برهه‌ی حساسی که در آن هستیم اشاره دارد و در صورت عدم تصمیم جدی به حفاظت از پنگوئن‌ها، نسل آنها در معرض خطر انقراض قرار خواهد گرفت. این آگهی با استفاده از سیاه و سفید که یادآور رنگ خود پنگوئن‌ها است، وضعیت تراژیک آنها را در موقعیت حساس کنونی ترسیم می‌کند.

دوراسل (Duracell)


 
این آگهی بخشی از مجموعه آگهی‌های دوراسل است که در تصویرش از ایده‌ی اغراق در مورد طول عمر باتری‌ها استفاده کرده است. این آگهی با تصویر شوم و اهریمن‌گونه‌اش و استفاده از کمی شوخ‌طبعی تلاش می‌کند که بیشتر جالب‌توجه باشد. شوخ‌طبعی به راحتی کمک می‌کند که مخاطبان با آگهی شما ارتباط برقرار کنند، مخصوصا زمانی که مخاطبان هدف‌تان به هیچ شیوه‌ی دیگری توجهی به آگهی‌های‌تان نمی‌کنند.

مک‌دونالدز (McDonald’s)


 
در دنیایی که به میزان فزاینده‌ای تولیدات مصنوعی را پس می‌زند، شرکت تبلیغاتی TBWA در شانگهای چین، آگهی‌ بسیار موفق مک‌دونالدز «واقعی. خوب.» را با جذابیت بصری بالا خلق کرده است.

نسخه‌ی آمریکایی گاردین (Guardian)


 
روزنامه‌ی انگلیسی گاردین اخیرا شروع به چاپ نسخه‌ی آمریکایی خود در ایالات متحده نموده است. این آگهی گاردین می‌تواند با نمایش دو طرف یک مباحثه برای مخاطبان شدیدا جناح‌گرا و حزبی جذابیت فوق‌العاده‌ای ایجاد کند.  

شارپی (Sharpie)


 
زمانی که رسانه‌ی آگهی چاپی می‌توانید محصول‌تان را به نمایش بگذارد، این کار را انجام دهید! این آگهی‌ چندین احتمال از بکارگیری (یا سوء‌استفاده) قلم‌های یک شارپی  (Sharpie)را نشان می‌دهد چگونه بر همه‌ی شارپی‌دوست‌ها حکومت خواهد کرد.

فدکس برزیل (FedEx)


 
این آگهی شعبه‌ی جدید فدکس (FedEx) در برزیل را نشان می‌دهد. این آگهی رنگ و بوی محلی برزیلی دارد اما در هر زبان و فرهنگی می‌توان پیام آن را درک نمود. این آگهی درک صحیحی از مکان جغرافیایی را نشان می‌دهد.
 
پَنتون (Pantone)


 
بسیاری از آگهی‌های چاپی مدرن، از جمله همین آگهی‌ که در این لیست قرار دارند، از رزولوشن دینامیک بالا (HDR) استفاده می‌کند تا رنگ‌ها چنین زنده جلوه کنند و تصویر را فوق‌واقعی نشان دهند. این کار گاهی اوقات برای اینکه آگهی خود را جلوی چشمان‌تان آشکار کند و مانند مجله‌ی پر از تصاویر باکیفیت، نگاه‌تان را به سمت خودش جلب کند. کمک به آگهی چاپی ملاحظه می‌شوند که باعث می‌شوند تا موردتوجه قرار گیرید، مانند مجله‌ای که مملو از تصاویر باکیفیتی به همراه با مقالات و آگهی‌های دیگر تبلیغاتی است.
جولیانم لو ری و مترو گالینلی در جهت مخالف این آگهی و برای شرکت پنتون حرکت کردند، برای تاثیر مناسب و با هدف، رنگ خاصی را انتخاب کرد.
اسکرایب (Scribe)


 
این آگهی که با طراحی شرکت تبلیغاتی Melborp در ایالت کلمبیای ایالات متحده تهیه شده، مانند آگهی شارپی است و در تصویر آن توانایی‌های مدادهای Scribe را در طراحی نمایش می‌دهد.

فینیشیزر (Finishizer)

این آگهی عجیب از شرکت تبلیغاتی Oglivy & Mather که برای مسابقه‌ی تغییر تصویر فتوشاپ ارائه شده است، به دلیلی که کاملا در تصویر مشهود است، بسیار بحث‌برانگیز شد. قطعا طراحان این تصویر از همان ابتدای طراحی خود از مناقشه‌برانگیز بودن چنین تصویری اطلاع داشته‌اند، ولی در این مورد می‌بینیم که Finishizer آگاهانه از این حربه برای جلب‌توجه بیشتر به هدف این آگهی نهایت بهره را برده است. همیشه استفاده از این تاکتیک همچون یک قمار است، ولی زمانی که خوب به انجام برسد، البته بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود.  

جایزه، فولکس‌واگن
 

آیا آگهی‌های چاپی امروزه می‌توانستند جایگاه اکنونی خود را بدون آگهی‌های مدرن مجله‌ای بدست بیاورند؟ قبل از ارائه‌ی این مجموعه آگهی‌ها، دیوارهای متن در مجلات عادی بود ولی بر اساس استانداردهای امروزی حتی متون این نسخه آگهی هم طولانی شناخته می‌شود. با ورود این آگهی دیگر مطالب در مجلات فوق‌العاده خلاصه شدند. بعد از اینکه فولکس‌واگن آگهی‌های چاپی مجموعه «کوچک فکر کن!» را در سال 1959 منتشر کرد، قالب رایج آگهی‌های تبلیغاتی به تصویر، برند و شعار تبلیغاتی تبدیل‌ شد.
این آگهی تاریخ‌ساز توسط کارگردان هنری، هلموت کرون اجرا شد و محتوای تبلیغاتی آن را جولیان کونیگ نوشت که البته هر دو از شرکت تبلیغاتی Doyle Dane Bernback بودند. تقریبا امروزه همه آگهی‌های چاپی ذره‌ای از DNA تبلیغات فولکس‌واگن را در خود دارند، مخصوصاً سبک مینیمالیستی، تصویر بزرگ و تبلیغات فوق‌العاده پیام‌محور و متمرکز آن، روند طراحی سال‌های بعد را به شدت از خود ملهم نمود.

عوامل تأثیرگذار بر موفقیت آگهی چاپی
در همه یا بعضی آگهی‌های چاپی فوق موارد زیر لحاظ شده است:
•    شوخ‌طبعی
•    لذت
•    پیام تبلیغاتی متمرکز
•    فرم و حرکت پویا
•    ایجاد تبلیغات مباحثه‌برانگیز
اگر این موارد را در آگهی‌های چاپی بعدی رعایت کنید، شاید کار خود را درست انجام داده باشید.

 

 

دیدگاه شما