دو ویژگی لازم برای موفقیت در حرفه معماری

دوشنبه 30 تیر 1399

محبوبه اردکانی زاده

در یک بررسی که چند سال پیش در مجله موفقیت به چاپ رسید و در آن ۱۰۴ مدیر اجرایی مورد مصاحبه قرار گرفتند مشخص شد که بیست ویژگی یک کارمند ایده آل چیست و از آنها خواسته شد تا مهمترین آن را انتخاب کنند. ۸۶ درصد از آنها دو ویژگی را انتخاب کردند که برای موفقیت در حرفه معماری بیش از هر چیز دارای اهمیت است:

توانایی مشخص کردن اولویت ها ، و جدا کردن موارد مرتبط از غیر مرتبط

توانایی انجام کارها به صورت سریع

 

متاسفانه در حرفه معماری بسیاری از افراد یکی از این دو ویژگی را در نظر نمی گیرند. و نمی دانند چرا نمی توانند در کار خود پیشرفت کنند تا پروژه هایی را که می خواهند به دست بیاورند. تمرکز بر روی فعالیت های مهم یکی از عوامل موفقیت است.

موفقیت در معماری

عوض کردن نقش ها

یک تکنیک موثر این است که فرض کنید در جایگاه مدیر دفتر خود یا رییس سازمان قرار دارید و یک تیم دو نفره در اختیار دارید. این دو نفر توانایی های یکسانی دارند ، اما فرایند متفاوتی را برای حل مسئله به کار می گیرند. نفر اول ، متوجه یک هاشور بد شکل در پروژه می شود ، او کل زمان صبح را به اصلاح این هاشورها می پردازد. و چون از یک پلاگین جدید برای اینکار استفاده می کند نصف دیگر روز را درگیر این مسئله است که چرا هاشور ها درست زده نمی شوند.

نفر دوم ، ابتکار عمل به خرج می دهد ، وضعیت فعلی ترسیمات را بررسی می کند ، و سپس برنامه ای تنظیم می کند که طبق آن ایرادهای اصلی در ابتدا برطرف شوند. در مرحله بعدی فکر می کند که با به کار بردن یک نرم افزار جدید طراحی می تواند این کار را به جای یک ماه در سه هفته انجام دهد.

اگر شما مدیر این تیم باشید ، کدامیک را انتخاب می کنید؟

مسلما متوجه می شوید که نفر اول وقت زیادی را هدر می دهد. ویژگی که فرد دوم دارد، توانایی تشخیص ، اولویت بندی و تکمیل پروژه های کوچک است که در مورد معماری بسیار اهمیت دارد. یک پروژه کوچک ، در واقع چیزی است که چند ساعت طول می کشد و کل پروژه اصلی را هدایت می کند. برای شما بسیار مهم است که بتوانید یک کار بزرگ را به خوبی انجام دهید تا با اهداف بزرگتر غوطه ور نشوید یا جزئیات کوچک را نادیده بگیرید.

مهارت حل مسئله در معماری

مهارت حل مسئله را بیاموزید

معماری ، مهارت حل مسئله است. هیچ دو ساختمانی مثل هم نیست و بنابراین داشتن مهارت حل مسئله در حرفه معماری بسیار مهم است.

داشتن مهارت نرم افزار ، دانستن متریال ها ، و عناصر معماری و … از مواردی است که همراه با مهارت حل مسئله باید به آنها آگاه باشید.

 

شروع کار

قبل از اینکه یک پروژه جدید را آغاز کنید باید محدودیت های آن را بدانید. این مسئله به شما کمک می کند تا مسیرهای میان بر را پیدا کنید.

این سوالات به شما کمک می کند تا هدف ها را بهتر شناسایی کنید:

به جز شما چه کسانی در تیم کاری شما هستند؟

دانستن ساختار تیم شما در دفتر بسیار مهم است. اینکه چه کسی در حال انجام چه کاری است به شما کمک می کند از موازی کاری پرهیز کنید و روی یک مهارت خاص متمرکز شوید.

مهارت هر یک از اعضای تیم چیست؟

بدانید که هر یک از اعضای تیم چه مهارتی دارند. در این حالت می توانید کارهای مرتبط تر با مهارت های خود را انجام دهید و در زمان خود صرفه جویی کنید.

قبلا چه کارهایی انجام داده اید؟

بررسی کنید که قبلا چه کارهایی بر روی پروژه انجام شده است تا وقت خود را تلف نکنید. به عنوان مثال ممکن است در سال گذشته ماکتی از پروژه ای ساخته باشید که امسال قرار است روی آن کار کنید!

چه کارهایی لازم است انجام شود و در چه زمانی؟

ددلاین ها بسیار مهم هستند. آنها را در تقویم خود بنویسید و آپدیت کنید.

بررسی کنید که تا آن تاریخ چه کارهایی و در چه تاریخ هایی باید انجام شود.

 

اولویت ها چیست؟

این یکی از مهمترین پرسش هاست. مهمترین جنبه های هر پروژه را در نظر بگیرید.

یک لیست آماده کنید

اهداف خود را بنویسید. تا زمانی که چیزی را ننویسید انجام نخواهد شد. چون در ذهن شما به سرعت فراموش خواهد شد. نوشتن جزئیات کار شما را آسان خواهد کرد. این کار با تمرین کردن در موفقیت شما بسیار موثر خواهد شد.

 

موفقیت در حرفه معماری

چگونه در عین سریع بودن خوب کار کنیم؟؟

معمولا تصور می شود زمانی که سرعت کار افزایش پیدا می کند ، کیفیت آن کاهش پیدا میکند. وقتی صحبت از سریع بودن می شود به این معنا نیست که تا حدی سریع عمل کنیم که کیفیت کار از دست برود. در واقع شاید بهتر است لغت ” کارایی” را به جای “سرعت” به کار ببریم.

مهمترین مسئله این است که برای موفقیت در حرفه معماری ، اولویت های کاری خود را مشخص کنید.

در این راستا باید ددلاین ها و بودجه کارها را در نظر بگیریم. زمانی که بر روی یک پروژه کار می کنید هزاران تصمیم کوچک در طول روز باید بگیرید. در مورد هر تصمیمی باید از خود سوال کنید که آیا در اولویت قرار دارد یا نه ؟ آیا مهم است؟

اگر مهم است ، کاراترین راه کدام است؟ اگر تصمیم گیری خود را به این ترتیب انجام دهید ، از رقبای خود یک گام جلوتر خواهید بود.

 

 

دیدگاه شما