پرسونای کاربر برای طراحی و توسعه محصول موبایل

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400

محبوبه اردکانی زاده

شخصیت یا پرسونای کاربر یکی از ابزارهای ارزشمند در حوزه‌ی تجربه‌ی کاربری است که این امکان را به کل تیم طراحی و توسعه می‌دهد تا یک یا چندین داستان و سناریوی ساده‌‌ی کاربر را در هنگام کار خود در ذهن داشته باشند. استفاده از این ابزار منجر به تولید محصولاتی می‌شود که از نظر کاربر مناسب‌تر بوده و در نتیجه احتمال موفقیت بیشتری دارند. توسعه‌ی محصول موبایل می‌تواند از پرسوناهای کاربر نیز بهره ببرد. نکته‌ی حا‌ئز اهمیت این است که اطمینان حاصل کنید که اطلاعات کمی بیشتری به آن‌ها اضافه کنید تا در حد امکان کارآمدتر باشند.

انواع مختلفی از پرسونای مورد استفاده در مشاغل متمرکز بر مشتری و کاربر وجود دارد که امیدواریم در مورد تمام مشاغل صادق باشد. دو نوع پرسونا وجود دارد که به ویژه برای طراحان تجربه کاربری مفید هستند که عبارتند از  پیش پرسونا (proto-persona) و پرسونای کاربر (user persona)

پیش پرسونا (The Proto-Persona)

پیش پرسونا زمانی ایجاد می‌شود که هیچ منبع در دسترسی برای انجام تحقیقات در مورد کاربران موجود نباشد.

آن‌ها مبتنی بر هرگونه تفحص و جستجو از منابع دیگری می‌باشند و بهترین ارزیابی‌ از اینکه تیم برای چه کسانی کار می‌کند، هستند. پیش پرسونا به اندازه پرسونای کاربر سودمند نیست اما بهتر از هیچ چیز محض است.

پرسونای کاربر (The User Persona)

پرسونای کاربر یکی از رایج‌ترین انواع پرسونا از بین مواردی است که یک طراح تجربه‌ی کاربری با آن‌ها کار کرده است.

این یک سناریوی ساده از اهداف، رفتارها و مشکلات کاربر است. پرسونای کاربر از طریق تحقیقاتی که بر روی وی انجام می‌شود، به دست می‌آید. هر دو نوع پرسونا سناریوهایی راجع به آنچه مردم انجام می‌دهند، چرا آن کار را انجام می‌دهند، و آنچه را که از یک محصول نیاز دارند و یا می‌خواهند، بیان می‌کنند.

چه مواردی سبب ایجاد پرسونای کاربر خوبی می‌شوند؟

پرسونای کاربر باید:

  • مشاهدات مربوط به تحقیقات شما را شفاف‌سازی کند.
  • بر روی زمان حال تمرکز کند نه بر روی اتفاقی که ممکن است در نقطه‌ای نامعلوم از آینده بیفتد.
  • واقع‌بین باشد و به دنبال ایده‌آل کردن رفتارها یا خواسته‌ها نباشد.
  • به تعیین مبانی طراحی تجربه‌ی کاربری شما کمک کند.

همچنین باید:

  • به شما در درک اطلاعات مربوط به شخص کاربر کمک کند
  • توجه زمینه یا زمینه‌هایی که محصول در آن‌ها استفاده خواهد شد
  • توجه به رفتار کاربران در حال حاضر
  • بررسی نگرش کاربران در حالت کلی
  • بررسی خواسته‌ها و نیازها از محصولی که شما طراحی می‌کنید
  • توجه به مشکلاتی که کاربر می‌خواهد در شرایط فعلی خود بر آن غلبه کند
  • بررسی هر اهدافی که ممکن است کاربر داشته باشد

چه مواردی سبب ایجاد پرسونای کاربر خوبی می شوند؟

چگونه یک پرسونای کاربر ایجاد کنید؟

روش‌های زیادی برای ایجاد پرسوناهای کاربر وجود دارد اما یک فرایند ساده بدین ترتیب است که:

  • گروهی از کاربران بالقوه را انتخاب کنید و با آن‌ها مصاحبه‌ انجام دهید و یا صرفا تحت نظرشان بگیرید.
  • به دنبال الگوهایی در رفتارها ، واکنش‌ها ، اقدامات و سایر موارد افراد باشید و سپس آن‌هایی را که الگویی مشابه دارند، گروه‌بندی کنید
  • سپس بر اساس آن گروه‌ها ، مدل‌های اولیه‌ی افراد را ایجاد کنید (مثلاً مدل کلیشه ای)
  • شخصیت یا پرسونا‌ی کاربر را بر اساس کلیشه بسازید اما جزئیات زمینه، رفتار، نیاز و غیره را استخراج کنید
  • پرسونای کاربر بدست‌آمده را در تیم منتشر کنید (و در صورت لزوم، به دنبال بازخورد و اصلاح آن‌ها باشید)

مزایای استفاده از پرسوناهای کاربر در طراحی تجربه‌ی کاربری چیست؟

اصلی‌ترین مزیت پرسوناهای کاربر این است که توجه تیم را بر روی نتیجه با تمرکز بر چگونگی درک کاربر از آن نتیجه معطوف می‌سازد. آن‌ها همچنین در جلوگیری از خزش محدوده و طراحی خود-ارجاعی (به عنوان مثال طراحی محصول با این فرض که تیم یا رهبر تیم، کاربر محصولتان باشد) کمک می‌کنند.

چگونه از پرسوناها در طراحی تجربه‌ی کاربری استفاده می‌شود؟

هدف از وجود پرسونا اطمینان حاصل کردن از این نکته است که در واقع هر گونه تلاشی که تیم انجام می‌دهد، خواسته و در اصطلاح صدای کاربر (Voice of User) است. عدم انجام این کار امکان خطرات شکست را در خود فرآیند طراحی سبب می‌شود.

به عنوان مثال، وقتی سناریوهایی را برای استفاده از محصول ایجاد می‌کنید، باید از پرسونا برای ارائه‌ی زمینه‌ی سناریو استفاده شود. در نتیجه این روش، داستانی از چگونگی استفاده از محصول به جای آن چه ما فکر می‌کنیم ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، برای ما بازگو می‌کند. در حقیقت، پرسوناهای کاربر باید همیشه با سناریوها ترکیب شوند تا اثربخش‌ترین محصولات را ایجاد کنند. شخصیت کاربر فقط نیمی از عوامل کامیاب کننده‌ی محصول است که طراحان UX باید مشقت به دست آوردن آن‌ها را هنگام ایجاد محصولات تحمل کنند.

چگونه از پرسوناها در طراحی تجربه ی کاربری استفاده می شود؟

در طراحی محصول ۴ کاربرد کلیدی از پرسونا وجود دارد:

  • پرسونا‌ها باید برای تأیید یا عدم تأیید تصمیمات تیم طراحی استفاده شوند. به عنوان مثال، «آیا این مورد چیزی است که کاربر واقعاً به آن احتیاج دارد؟»
  • در هنگام تضاد و ناسازگاری ایده‌ها برای منابع یا زمان از پرسوناها برای توسعه‌ی اولویت‌ها استفاده می‌شود
  • پرسوناها باید در طول جلسات ایده پردازی در دسترس باشند تا هم منبع الهام باشند و هم پایه و اساس مسائل را حفظ کرده و بر روی کاربر متمرکز شوند
  • هنگام نقد ایده‌ها یا تکرارهای محصول، باید به پرسوناها مراجعه شود

چگونه کاربرد پرسونای کاربر موبایل از کاربرد سنتی متمایز می‌شود؟

در واقعیت، فرآیند ایجاد یک پرسونای کاربر موبایل همان فرآیند ایجاد هر پرسونای دیگری است.

با این وجود، زمینه‌ای که کاربر به برنامه یا وب‌سایت دسترسی پیدا می‌کند، نقش بسیار مهم‌تری در تجربه‌ی کاربری موبایل بازی می‌کند. تحقیقات شما لازم است، هر زمانی که ممکن بود، مبتنی بر مشاهده باشند و تحت شرایط عادی انجام شوند تا مشخص شود کاربران واقعاً چگونه رفتار می کنند. مصاحبه‌ها ممکن است بهترین راه برای تعیین آنچه مردم واقعاً انجام می‌دهند، نباشند (در حقیقت، مصاحبه‌ها اغلب اختلافات بزرگی را بین آن چه مردم می گویند انجام می‌دهند و آن چه در واقع انجام می‌دهند آشکار می‌سازند). کاربران شما حتی هنگام حرکت از محصول شما استفاده می‌کنند؛ بنابراین نیازها و درخواست‌های آن‌ها به محصول شما بسیار متفاوت از محصولی است که فقط روی میز کار در دفتر کارشان قابل دسترسی است.

چگونه کاربرد پرسونای کاربر موبایل از کاربرد سنتی متمایز می شود؟

  • یادآوری مهم

پرسونای کاربر، در کنار سناریوهای کاربر، ابزاری بسیار مؤثر برای طراحان تجربه‌ی کاربری است. آن‌ها تیم پروژه را قادر می‌سازند تا بر روی تقاضاها و نیازهای کاربر تمرکز کنند و همچنین بتوانند نتایج مورد انتظار نهایی هر پروژه طراحی را درک کنند. این پرسوناها مبتنی بر تحقیقات کاربر هستند ، با این وجود در صورتی که تحقیقاتی دیگر بودجه‌ی کافی نداشته باشد یا زمانی برای انجام آن باقی نمانده باشد، می‌توان از پیش پرسونا (Proto-Persona) استفاده کرد. پرسوناهای کاربر بهترین روش ارائه به عنوان یک داستان هستند تا از این طریق به تیم توسعه برای ارتباط و یادآوری هر چه بیشتر نیازهای کاربر کمک کنند. وقتی صحبت از تجربه‌ی کاربری موبایل به میان می‌آید، زمینه‌ی استفاده یا کاربرد به یک بخش مهمی از پرسونا تبدیل می‌شود.

دیدگاه شما