تاثیر رنگ بر طراحی بسته بندی
شنبه 24 شهریور 1397
محبوبه اردکانی زاده
انتخاب رنگ بسته بندی
رنگ در طراحی بستهبندیها یکی از المانهایی است که کار و انتخاب شما را در محصول از رقبا متمایز میکند. رنگی که شما انتخاب میکنید، میتواند یک پیام به صورت ناخودآگاه در هر یک از مشتریان القا کند.رنگ، بهترین راه برای شناخت بیشتر نام و واحدتجاری محصول به عنوان یک رسانه بصری است.
رنگ در طراحی بستهبندی باید با لوگوی شما مرتبط باشد، درحقیقت رنگ بستهبندی تصویری است که به بازار، برای جذب مشتری میفرستید. هیچگاه رنگ مورد علاقه خود را بدون بررسی پیامی که انتقال میدهد انتخاب نکنید. زیرا ممکن است با وجود خوب بودن، مناسب کار شما نباشد.
برای آن که انتخابتان در رنگ بسته بندی درست باشد نیاز دارید به موارد زیر توجه کنید:
1) محصول خود را در ذهن داشته باشید و خود را به جای مشتری قرار دهید و این موارد را بررسی کنید، انگیزهی شما از خرید این محصول چیست؟ برای چه رده سنی است؟ شرایط اقتصادی ، میزان تحصیلات آنها چیست؟
2) هدفی که از محصول دارید را تعیین کنید و این که چه پیامی را میخواهید به خریدار انتقال بدهید، پیامی حرفهای و مهم؟ آیا درباره سلامتی است؟ به حل مشکلات خریدار کمک میکند؟ حس خوبی برایش ایجاد میکند؟ جزو کالاهای لوکس است؟ مطمئن باشید رنگها، پیام درستی را منتقل میکند.
3) بدانید که بازار هدف مورد نظرتان از نظر فرهنگی طالب چه چیزهایی است، و هرگونه معانی فرهنگی از رنگی که میخواهید انتخاب کنید را بدانید. رنگ پایه را براساس پیامی که میخواهید به بازار هدف منتقل کنید انتخاب کنید.
یک روش جدید برای جذب مشتریان پیدا کنید. رنگ بسته بندی را در بازار امتحان کنید و سپس تصمیم بگیرید که موفقیت آمیز است یا نیاز با تغییر دارد.
مفهوم رنگ سفید در طراحی بستهبندی
در روانشناسی رنگها، رنگ سفید یک بوم خالی و نشانه ای از پاکی، برابری و یا آغازی نو است. به عنوان رنگ در طراحی بسته بندی، نشانهای از امنیت و محافظه کارانه بودن محصول است. اما یک انتخاب خوب برای بیان تصویری از پاکی، نظافت، بهره وری و یا سادگی است.
با اضافه کردن چند رنگ دیگر به رنگ طراحی بستهبندی میتوانید پیامهای مختلفی با رنگ سفید ایجاد کنید. برای مثال با اضافه کردن رنگ قرمز هیجان و توجه به محصول را ایجاد میکنید، رنگ زرد شادی و سرگرم کننده است در حالی که طراحی با ترکیب رنگ سیاه و سفید احساس پیچیدگی، قدرت و منزلت را بیان میکند.
![]() |
طراحی به صورت خلاق و یا رنگی باعث میشود شما از بقیه رقبا جدا شوید. تعداد رنگهایی که در طراحی بسته بندی استفاده میکنید از تعداد رنگهایی که در طراحی محصول استفاده میکنید از اهمیت کمتری برخوردار هستند. ترکیب سادهای از دو رنگ میتواند نشانهی زیبایی و درجه یک بودن باشد.
مفهوم رنگ سیاه در طراحی بستهبندی
سیاه رنگ قدرت، اقتدار، و کنترل است. زمانی که به عنوان رنگ در طراحی بستهبندی انتخاب میشود محصول، مقتدرانه تر، گران تر و با ارزش تر نشان داده شود.رنگ سیاه یک مقدار رمز و راز، ترس و از سوی دیگر ظرافت و کلاس را به محصول میافزاید.
شما میتوانید با ترکیب رنگ سیاه و چند رنگ دیگر در طراحی بستهبندی پیامی را به مشتریان بالقوه خود بفرستید. اضافه کردن رنگ طلایی به طراحی بستهبندی باعث ایجاد ظرافت میشود و این ترکیب بازارهای گران قیمت را به خود جذب میکند. رنگ نقرهای هم اثری مشابه دارد.ترکیب رنگ سیاه و قرمز میتواند ترکیب جذابی را ایجاد کند، تا حدی که این ترکیب بخشی از میراث مردم اسپانیا به شمار میرود. اضافه کردن صورتی به ترکیب رنگ بستهبندی پیامی را برای جذب بازار بانوان ایجاد میکند.
![]() |
این نکته را به یاد داشته باشید، درخشندگیای که به رنگ طراحی بستهبندی میدهید باعث کاهش اهمیت آن میشود.
مفهوم رنگ آبی در طراحی بستهبندی
آبی رنگ اعتماد، صداقت، قدرت و وحدت است. هنگامی که در طراحی بستهبندی خود از آبی استفاده میکنید با آن اطمینان و اعتمادی که مشتری میتواند به محصول داشته باشد را بیان میکنید. آبی تیره محصول را حرفه ای تر، مهم و محافظه کارانه و آبی کمرنگ محصول را خلاقانه تر نشان میدهند.
![]() |
رنگ آبی موجود در طراحی بستهبندی میتواند به آرامش خریدار کمک کند. از رنگ آبی برای بازارهای افراد بزرگسال استفاده میشود و بنابراین از رنگ آبی در طراحی بستهبندی برای تسخیر بازار جوانان استفاده نکنید. لازم است که از همان آبی استفاده کنید که هم خانم ها و هم آقایان دوست دارند.اگر چه آبی یک رنگ مطمئن است.ولی، رنگ قابل پیش بینی و خسته کنندهای نیز است.
کاربرد روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی
رنگهای اصلی عبارت از قرمز، آبی، زرد و رنگهای نور اصلی عبارت است از قزمز، آبی، سبز؛ تفاوت بین رنگ و نور رنگی در سبز و زرد است.برخی از روانشناسان عقیده دارند رنگی که برگزیده و دلخواه کسی است، می تواند گویای خصوصیات اخلاقی و روانشناسی او باشد. پس بدین شکل کار طراحان و گرافیست ها مشکل می شود چرا که باید طوری عمل کنند که تمام سلیقه ها و علایق مخاطب و مصرف کننده را پوشش دهند. در طراحی باید به این نکته توجه کرد که مخاطب چه کسی است و نوع محصول عرضه شده چیست که بر این اساس با درک و شناخت کافی از علم، هنر، خلاقیت و تسلط بر روان شناسی رنگ ها طرحی را آماده کند که مورد توجه تمامی اقشار و مصرف کنندگان قرار بگیرد.
![]() |
رابطه بین محصول و رنگ بسته بندی
رنگ ها هر کدام گویای پیام و جذابیت خاص خود هستند که به نیاز از آنها استفاده یا با هم ترکیب می شوند. هم چنین شما باید به رابطه ی دقیق بین محصول و نوع بسته بندی آن در محل (محل های) فروش فکر کنید. در بسیاری موارد طراح علاوه بر آشنایی با تکنیک های هنری و شناخت روانشناسی رنگ باید از علم خواص مواد محافظتی که در ساخت لیبل بسته بندی به کار می روند نیز مطلع باشد. هر جنس و کالا، رنگ خاص خود را می طلبد و طراح می بایست با دانش و اطلاع کافی دست به انتخاب رنگ بزند.طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین زیرشاخه های هنر تبلیغات است و نقش ارزنده ای را در جریان اقتصادی جوامع بازی می کند. صادرات کالاها بیش از آن که به کیفیت محصول وابسته باشد در گرو طراحی خوب بسته بندی و مورد پسند خریدار است.
نکات طلایی انتخاب رنگ بسته بندی محصولات
نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده به جا از رنگ ها است. به عنوان مثال رنگ سبز بسته به جای استفاده می تواند بیان گر فساد و پوسیدگی و از طرف دیگر می تواند بیان گر طراوت و تازگی باشد.
در انتخاب رنگ محصولات غذایی و نوشیدنی ها، علاوه بر توجه به رنگ ماده غذایی می توان با توجه به ویژگی های گروه مصرف کننده از رنگ ها به عنوان ابزاری قدرت مند بهره جست.
به عنوان مثال در طراحی جعبه چای های گیاهی می توان از رنگ های ملایم و لطیف که مترادف فرآورده های گیاهی است، بهره گرفت. اما در مورد چای واقعی می توان با استفاده از زمینه تیره، حس مرغوبیت محصول را در ذهن مشتری ایجاد نمود و استفاده از تصاویر مرتبط نوعی تشخص به محصول می بخشد.
![]() |
استفاده مناسب از رنگ سبب انتقال پیام و سهولت پیدا کردن محصول در چیدمان مغازه می گردد.
نکته دیگر این که اگرچه استفاده از چاپ رنگ ارزشمند است، اما طراحان در برخی موارد متوسل به انتخابی جسورانه و استفاده از بسته بندی تک رنگ می شوند. به عنوان مثال در مورد فرآورده های ویژه مردانه استفاده ازحداقل رنگ می تواند نمایان گر پیامی محکم و مردانه باشد.
از رنگ های آبی، سبز و زرد به منظور تداعی شادابی و حیات در لیبل بسته بندی محصول استفاده می شود. استفاده از این رنگ ها یکی از ساده ترین و گویا ترین روش هایی است که برای نشان دادن خنکی وتازگی در بسته بندی محصولاتی مانند: آب معدنی ، سبزیجات و میوه ها استفاده می گردد.
به عنوان نمونه استفاده از رنگ آبی قوی و آرام بخش به عنوان رنگ زمینه برای ارائه فرآورده ی اسپری پا بسیار حساب شده به نظر می آید و طراح توانسته با بهره گیری از توانایی رنگ آبی برای القا پاکیزگی و خنکی این حس را به مصرف کننده القا کند. هم چنین استفاده از رنگ های روشن مانند صورتی روشن و آبی و زرد روشن برای بسته بندی هایی که حاوی محصولاتی لطیف و ملایم بسیار به جا است.
![]() |
گاهی برای ایجاد تأثیراتی از تمول و فریبندگی و کیفیت عالی می توان در رنگ بندی از مقداری طلایی و یا نقره ای به همراه رنگ هایی متالیک از آبی، قهوه ای، فیروزه ای و خاکستری و خرمایی استفاده کرد. از این ترکیب بندی ها برای محصولاتی همچون شکلات، عطر و محصولاتی که نیاز به القا قیمت گران دارند به کار برده می شود.
پس ما می توانیم با به کارگیری رنگ مناسب و زیبا در امر جذب مشتری و فروش بیشتر محصول قدمی بزرگ را برداریم و تضمینی باشیم برای جلب مشتری.
در انتها باید خاطر نشان کرد که انتخاب رنگ در لیبل بسته بندی باید به احساس ناشی از آن بر روی گروه هدف دقت کافی شود.
منابع: websima.com, iran-hologram.com