تاریخچه تصویرسازی
چهارشنبه 18 مهر 1397
محبوبه اردکانی زاده
در قرون وسطی، نقاشیهای روایی بر روی نسخههای خطی ظاهر شدند.بشر، در طول تاریخ، از تصاویر برای روایت داستان استفاده میکرده است.
اولین تصویرسازیهای ثبتشده درنقاشی های غاری در لاسکو فرانسه و متعلق به ۱۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح میباشد.
این نقاشیها، تصاویر یا واژهنگارهای متوالی را نشان میدهند که روایتگر وقایع مهمی هستند.
در تمدنهای باستانِ یونان و ایتالیا، از هنر برای ادای احترام به خدایان، بشریت و خود فرهنگها استفاده میکردند.
تصویرسازیهای قهرمانان و فستیوالها، ادبیات و داستانهای اساطیری، بازیها و صحنههای مراسم خاکسپاری روی ظروف قدیمی حک شده است.
نقاشیهای روی دیوارها و موزاییکهای کف زمین برای تزئین خانههای افراد ثروتمند و صاحب قدرت به کار برده میشد.
اعتقاد مسیحیان به قداست متون مذهبی، دلیل اصلی برای حفظ و کپی برداری از روی کتب مذهبی بود.
صومعهها مرکز فعالیتهای فرهنگی و آموزشی بود، و استودیوها که به آنها کتابتخانه (scriptoria) میگفتند به منظور نوشتن، کپی کردن و تذهیب کتابها دایر شده بودند.
تاریخچه تصویرسازی ، رنسانس
هنرمندان دورهی رنسانس، با آغاز قرن ۱۴، موسیقی، ادبیات، هنر و نشریات جدیدی را ارائه دادند
که توانست با اختراع فرایند چاپ مکانیکی توسط یوهانس گوتنبرگ در سال ۱۴۵۲، به تولید انبوه برسد.
تولید و توزیع چوبها و نسخ خطی حکاکیشده، باعث شد تا افراد بیشتری با تصاویر،
ایدهها و سرگرمیهای مختلف آشنا شوند و مردم طبقات اجتماعی دیگر (به جز طبقههای اجتماعی بالاتر) نیز بتوانند هنر را تجربه کنند.
با شروع انقلاب صنعتی در اواسط قرن هجدهم، تکنولوژی چاپ به سرعت پیشرفت کرد و آثار بیشتری توزیع و دیده شد.
تصویرسازی بیشتر با زندگی روزمره در هم آمیخت.
Thomas Bewick ، چوبتراش و ناشر انگلیسی، استودیویی برای تولید و چاپ تصویرسازی تجاری ایجاد کرد که برای اهداف مختلفی از آن استفاده میشد،
از آن جمله میتوان به تهیه و تولید آثار کودک، مواد آموزشی برای مدارس، صفحات تاریخ طبیعی، و هنرِ صفحهی عنوان برای کتابها اشاره کرد.
و روزنامهها با حکاکیهای مختلف زینت داده شدند.
تاریخچه تصویرسازی ، قرن نوزدهم
حرفهی تصویرسازی تا اوایل قرن نوزدهم، به طور کامل پا بر جا بود.
کاریکاتوریستهای انگلیسی و فرانسوی با فروش تصاویر کندهکاری و حکاکیشده در مغازههای کوچک و غرفههای کتاب خیابانی امرار معاش میکردند.
این امر باعث شده بود تا این تصاویر در دسترس و مقرون به صرفه باشند.
کتابهای چارلز دیکنز و دیگر نویسندههای محبوب بدین ترتیب تصویرسازی شده بودند.
تاریخچه تصویرسازی ، شروعی دوباره
تحت تاثیر اولین نسل از تصویرسازهای داستانسرای امریکایی در اواخر قرن نوزدهم
به رهبری Howard Pyle، هنرمندان جوانی مثل
- Jessie Willcox Smith
- Elizabeth Shippen Green
- Frank E. Schoonover
- N.C. Wyeth و بسیاری دیگر که خود را وقف این حرفه کرده بودند،
پتانسیل بالای این رشته را مشاهده کردند و بدین ترتیب موجی از استعدادها به این سمت روانه شدند.
ناشران به زودی دریافتند که تصویرسازیها تاثیر زیادی در بالا رفتن فروش مجلات و در نتیجه افزایش درآمد حاصل از تبلیغات دارند.
بالا رفتن فروش و استمرار آن، باعث رونق گرفتن هنرِ اصیل و کسب و کارِ تصویرسازی شد.
تاریخچه تصویرسازی ، رشد تصویر سازی
به لطف شبکههای توزیع کارآمد و گسترده، میلیونها نفر توانستند از خواندن کتابها، مجلات و روزنامههای تصویرسازیشده لذت ببرند.
مجلات خبری، مجلههای خانوادگی، مجلات زنان، مجلههای کودکان، ژورنالهای ادبی
و هنری، ژورنالهای سیاسی و طنز، مجلات طنز، مجلات فکاهی تمامرنگی باعث ورود
هنرِ تصویرسازی به زندگی روزمرهی مردم شدند.
در حقیقت، استفاده از تصویرسازی تبدیل به یک الزام برای ناشران شد، از این رو،
رقابت بر سر تصویرسازهای خوب که تعداد آنها نیز زیاد نبود، باعث شد تا ارزش و اعتبار هنر بالاتر رفته و دستمزد هنرمندان افزایش یابد.
بهترین تصویرسازها به شخصیتهایی معروف تبدیل شدند و برخی از آنان همچون Charles Dana Gibson ، و John Held شهرت بسیاری پیدا کردند.
تصویرسازیهای داستانی و روی جلد مجلهها که Howard Chandler Christy، James Montgomery Flagg، C. Coles Phillips، J. C. Leyendecker و Norman Rockwell طراحی کرده بودند، توسط میلیونها نفر در سراسر آمریکا دیده شدند.
جای پای خود را در این عرصه محکم کرد و از آن پس شروع به تولید فیلمهای انیمیشن متحرک مثل سفید برفی در سال ۱۹۳۴ (پخش در ۱۹۳۷)، و پینوکیو در سال ۱۹۳۶ (پخش در ۱۹۴۰) نمود.
صنعت نشریات، پس از کسادی طولانی مدت در دورهی رکود بزرگ و جنگ جهانی دوم، در دهه ۱۹۵۰ رشد چشمگیری داشت.
The Saturday Evening Post وLook آخرین مجلات باقی ماندهای بودند که
همچنان مقالاتی را در زمینهی وقایع کنونی، داستان کوتاه، زندگی خانوادگی، هنر و سرگرمی منتشر میکردند.
Ladies’ Home Journal، Cosmopolitan، Good Housekeeping از جمله
مجلات قدرتمند آن زمان بودند که به صورت گستردهتری از تصویرسازی استفاده میکردند.
این مجلات دستمزد بالایی را برای تصویرسازهای برجستهی آن زمان همچون
Al Parker، Jon Whitcomb، Austin Briggs، Coby Whitmore، Joe De Mers، Bernie D’Andrea و Lorraine Fox و بسیاری دیگر پرداخت میکردند.
تاریخچه تصویرسازی ، قرن بیستم
در قرن بیستم، بسیاری از کسانی که پا را از کارتونهای تلویزیونی و فیلمهای دهه ۱۹۹۰
والت دیزنی همچون دیو و دلبر، علاءالدین، و شیرشاه، فراتر گذاشتند، شاهد تحولی آشکار در فیلمهای انیمیشنی همچون داستان اسباببازی، شرک، و در جستجوی نمو بودند.
صنعت بازیهای رایانهای نیز پیشرفت چشمگیری داشت، و بازیهای ویدئویی پیشرفته
همچون فاینال فانتزی مستعد تبدیل شدن به فیلم بودند.
انتشارات مارول کامیکس، با آغاز فعالیت خود در زمینهی فیلمهای انیمیشن و نیز فیلمهای واقعی، وارد حرفه فیلم سازی شد.
رابطهی بین صنعت بازیهای رایانهای، صنعت کامیکس، و صنعت فیلمسازی بسیار
نزدیکتر شد، تصویرسازها نقش به سزایی در جنبههای مختلفی از تولید آنها داشتند، و کمک شایانی به تجسم این دنیای غیرقابل تصور کردند.
منبع: pouyaandish.com