نقش روانشناسی در طراحی UI

نقش روانشناسی در طراحی UI

پنج‌شنبه 17 تیر 1400

محبوبه اردکانی زاده

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا یک اپلیکیشن خاص را به محض نصب دوست دارید؟ آیا تا به حال متوجه شده اید چرا به راحتی در یک وب سایت خاص ساعتها گردش می کنید، در حالی که وبسایت دیگری برای شما نهایتا  چند دقیقه تحمل می شود؟ آیا حس کرده اید که فرآیند پرداخت در یک وب سایت مثل آب خوردن است اما وب سایت دیگری هنگام پول گرفتن از شما هم شما را پیر می کند؟ یکی از دلایل این است که برنامه به خوبی طراحی شده (یا نشده) است. وقتی که طرحی به صورت مدبرانه و از روی فکر طراحی شود، کاربران را راضی کرده و در رسیدن به اهدافشان کمک می کند. از سوی دیگر، طراحی بد نه تنها باعث رسیدن … تا به حال به این فکر کرده اید که چرا یک اپلیکیشن خاص را به محض نصب دوست دارید؟ آیا تا به حال متوجه شده اید چرا به راحتی در یک وب سایت خاص ساعتها گردش می کنید، در حالی که وبسایت دیگری برای شما نهایتا  چند دقیقه تحمل می شود؟ آیا حس کرده اید که فرآیند پرداخت در یک وب سایت مثل آب …

تغییر شغل از طراح وب به طراح تجربه کاربری

تغییر شغل از طراح وب به طراح تجربه کاربری

پنج‌شنبه 10 تیر 1400

محبوبه اردکانی زاده

عوض کردن شغل به آن سختی که برخی از افراد می‎گویند نیست، به ویژه اگر منابع اطلاعاتی لازم را برای تصمیم‎گیری بهتر در اختیار داشته باشید. شرایط فعلی دنیای فناوری، موقعیتی عالی به وجود آورده است تا بسیاری از طراحان وب شغل خود را به طراح تجربه کاربری تغییر دهند. براساس آماری که وب‎سایت PayScale منتشر کرده است، میانگین درآمد سالیانه طراحان وب در کشور آمریکا ۴۶ هزار دلار است در حالی که این مقدار برای طراحان تجربه کاربری به مقدار قابل توجه ۷۴ هزار دلار افزایش پیدا می‎کند. از طرف دیگر، فرصت‎های شغلی برای طراحی تجربه کاربری بیش از گذشته است به نحوی … عوض کردن شغل به آن سختی که برخی از افراد می‎گویند نیست، به ویژه اگر منابع اطلاعاتی لازم را برای تصمیم‎گیری بهتر در اختیار داشته باشید. شرایط فعلی دنیای فناوری، موقعیتی عالی به وجود آورده است تا بسیاری از طراحان وب شغل خود را به طراح تجربه کاربری تغییر دهند. براساس آماری که …

معرفی و جایگاه کاربرد پذیری در تجربه کاربری

معرفی و جایگاه کاربرد پذیری در تجربه کاربری

پنج‌شنبه 20 خرداد 1400

محبوبه اردکانی زاده

کاربردپذیری یک صفت کیفی است که میزان سهولت استفاده کاربر، از رابط کاربری را ارزیابی می‌کند. در اصل واژه کاربردپذیری روشی را توصیف می‌کند که در تمام مراحل طراحی به استفاده آسان تاکید دارد. کاربردپذیری در 5 مولفه تعریف می‌شود: توانایی قابلیت یادگیری: آیا کاربران در اولین بازدید از طراحی، امکان فراگیری و استفاده آسان از آن را دارند؟ کارایی: هنگامی که کاربران با طراحی آشنایی پیدا کردند، چقدر سریع می‌‌توانند کارهای خود را پیش ببرند؟ قابلیت به یادآوری: اگر کاربر پس از یک دوره عدم استفاده از طرح، به طراحی برگردد، آیا به راحتی … کاربردپذیری یک صفت کیفی است که میزان سهولت استفاده کاربر، از رابط کاربری را ارزیابی می‌کند. در اصل واژه کاربردپذیری روشی را توصیف می‌کند که در تمام مراحل طراحی به استفاده آسان تاکید دارد. کاربردپذیری در 5 مولفه تعریف می‌شود: توانایی قابلیت یادگیری: آیا کاربران …

نکاتی برای نوشتن رزومه شغل طراح تجربه کاربری

نکاتی برای نوشتن رزومه شغل طراح تجربه کاربری

جمعه 14 خرداد 1400

محبوبه اردکانی زاده

یک رزومه خوب می‌تواند چشم‌اندازهای احتمالی کار را برای شما محقق کرده یا آن‌ها را ویران کند؛ بدون مصاحبه نمی‌توانید شغلی را به دست آورید. مسئله ناراحت کننده این است که تقریبا در تمام مشاغل از جمله طراح تجربه کاربری بسیاری از سی وی‌ها برای شغل مورد نظر مناسب نیستند. چرا باید رزومه داشته باشید؟ جوابش چندان هم پیچیده نیست. رزومه ابزاریست برای گشوده شدن دروازه فرصت‌ها به روی شما. باید رزومه خود را به گونه‌ای بنویسید که بر روی فردی که آن را می‌خواند تاثیر بگذارد و شما را به جمع گزینه‌هایِ «مورد بررسی برای استخدام» وارد … یک رزومه خوب می‌تواند چشم‌اندازهای احتمالی کار را برای شما محقق کرده یا آن‌ها را ویران کند؛ بدون مصاحبه نمی‌توانید شغلی را به دست آورید. مسئله ناراحت کننده این است که تقریبا در تمام مشاغل از جمله طراح تجربه کاربری بسیاری از سی وی‌ها برای شغل مورد نظر مناسب نیستند. …

customer journey map و نحوه پیاده سازی آن

customer journey map و نحوه پیاده سازی آن

پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1400

محبوبه اردکانی زاده

یکی از مفاهیم کلیدی و زیربنایی که در مبحث بازاریابی وجود دارد، نقشه سفر مشتری یا customer journey map است. البته نقشه سفر مشری را به شکلی کمابیش مشابه، در فروش و تبلیغات نیز به ‌کار می ‌برند. ما در این مقاله همه چیز درباره نقشه سفر مشتری (customer journey map) و نحوه پیاده سازی آن را با هم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید. نقشه سفر مشتری چیست؟ نقشه‌ سفر مشتری یا Customer Journey Map، به تصویر کشیدنِ فرآیندی است که مشتری برای تحقق یک هدف باید طی کند. از این نقشه برای درک و توجه به نیاز های مشتریان و معضل‌ های مرتبط با آنان استفاده می ‌شود. به طور کی می توان گفت که: … یکی از مفاهیم کلیدی و زیربنایی که در مبحث بازاریابی وجود دارد، نقشه سفر مشتری یا customer journey map است. البته نقشه سفر مشری را به شکلی کمابیش مشابه، در فروش و تبلیغات نیز به ‌کار می ‌برند. ما در این مقاله همه چیز درباره نقشه سفر مشتری (customer journey map) و نحوه پیاده سازی آن را با هم …

۵ قلق برای نوشتن ارور یا پیغام خطا در طراحی محصول

۵ قلق برای نوشتن ارور یا پیغام خطا در طراحی محصول

دوشنبه 6 اردیبهشت 1400

محبوبه اردکانی زاده

پیغام‌ خطا یا همان ارور یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و شاید حساس‌ترین بخش از تجربه‌ی کاربر در مواجهه با یک محصول دیجیتال است. رفتار محصول در مقابل خطای کاربر یکی از عواملی است که آینده‌ی ارتباط محصول و کاربر را تعیین می‌کند. این‌جاست که داشتن چند قلق برای نوشتن ارور یا پیغام خطا ارزشمند می‌شود. اگر هنگامی که کاربر به چالش برمی‌خورد به خوبی همراه او نباشید، لکّه‌ی ننگ بزرگی را بر پیشانی محصولتان زده‌اید و بار بعد ممکن است کاربر به محصول شما مراجعه نکند! ارور چیست؟ در یوایکس رایتینگ هدف این است که کاربر را در رسیدن به مقصد مورد … پیغام‌ خطا یا همان ارور یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و شاید حساس‌ترین بخش از تجربه‌ی کاربر در مواجهه با یک محصول دیجیتال است. رفتار محصول در مقابل خطای کاربر یکی از عواملی است که آینده‌ی ارتباط محصول و کاربر را تعیین می‌کند. این‌جاست که داشتن چند قلق برای نوشتن …

۱۵ عادت ساده و کاربردی که به شما کمک می کند طراح بهتری باشید

۱۵ عادت ساده و کاربردی که به شما کمک می کند طراح بهتری باشید

سه‌شنبه 10 فروردین 1400

محبوبه اردکانی زاده

یکی از چالش‌های همیشگی طراحان تجربه کاربری، نیاز به پیشرفت دائمی است. حتی یک طراح هم وجود ندارد که فکر کند دیگر نمی‌تواند رشد بیشتری داشته باشد. یک راهکار ساده به نام “عادت” می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.ما، آن چیزی هستیم که دائما انجام می‌دهیم. پس، بهترین بودن یک عمل نیست، بلکه یک عادت است.در این مقاله، ۱۵ عادتی که به شما به عنوان یک طراح کمک خواهد کرد را به اشتراک میگذاریم. برای خود اهداف طراحی مشخص کنید!طراحی آموختنی است. تمرین و یادگیری توسط خودتان تنها راهکاری است که به پیشرفت شما به عنوان یک طراح کمک … یکی از چالش‌های همیشگی طراحان تجربه کاربری، نیاز به پیشرفت دائمی است. حتی یک طراح هم وجود ندارد که فکر کند دیگر نمی‌تواند رشد بیشتری داشته باشد. یک راهکار ساده به نام “عادت” می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.ما، آن چیزی هستیم که دائما انجام می‌دهیم. پس، …

بهترین نکات درباره آیکون ها در طراحی تجربه کاربری

بهترین نکات درباره آیکون ها در طراحی تجربه کاربری

شنبه 7 فروردین 1400

محبوبه اردکانی زاده

کارآمدی آیکون ‌ها: بهترین نکات درباره آیکون ‌ها در تجربه کاربری و طراحی آیکون‌ها در اطراف ما در همه جا حضور دارند. در وب‌سایت‌ها، گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزارها. حتی آیکون‌ها را می‌توان به صورت آفلاین نیز مشاهده کرد. به عنوان مثال در نشانه‌گذاری‌ها و علائمی که در خیابان‌ها و فضاهای عمومی می‌بینیم. بعضی آیکون‌ها مانند آیکن خانه، پرینت، پخش موزیک یا ویدئو و آیکن جستجو چنان رایج هستند که نیاز به هیچ توضیحی ندارند. ما می‌دانیم که دقیقا این آیکون‌ها چه معنا و کاربردی دارند. فوایدی که آیکون‌ ها برای تجربه کاربری … کارآمدی آیکون ‌ها: بهترین نکات درباره آیکون ‌ها در تجربه کاربری و طراحی آیکون‌ها در اطراف ما در همه جا حضور دارند. در وب‌سایت‌ها، گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزارها. حتی آیکون‌ها را می‌توان به صورت آفلاین نیز مشاهده کرد. به عنوان مثال در نشانه‌گذاری‌ها و …

۵ اصل در تعامل بین نویسنده و طراح تجربه کاربر

۵ اصل در تعامل بین نویسنده و طراح تجربه کاربر

یکشنبه 24 اسفند 1399

محبوبه اردکانی زاده

تعامل بین نویسنده و طراح تجربه کاربر یک چالشِ کم‌وبیش تازه در کسب‌وکار است. طراحان و نویسندگان تجربه کاربر همیشه یک پرسش اساسی دارند: چطور تعامل کنیم؟ در اینجا چند راهکار برای تعامل UX Writer و UX Designer معرفی کرده‌ام. این یادداشت شامل معرفی ابزار کار با یوایکس رایتر و مرور بهترین شیوه کار با نویسنده تجربه کاربر است. نویسنده‌ای برای دیده‌نشدن با دو تخصصِ هم‌راستا مواجهیم که کم‌وبیش یک هدف را دنبال می‌کنند: بهینه‌سازی تجربه کاربر در استفاده از محصول. پیش‌تر گفته بودم که هنرِ نویسنده تجربه کاربر در دیده‌نشدن است، نه … تعامل بین نویسنده و طراح تجربه کاربر یک چالشِ کم‌وبیش تازه در کسب‌وکار است. طراحان و نویسندگان تجربه کاربر همیشه یک پرسش اساسی دارند: چطور تعامل کنیم؟ در اینجا چند راهکار برای تعامل UX Writer و UX Designer معرفی کرده‌ام. این یادداشت شامل معرفی ابزار کار با یوایکس رایتر و مرور …

آیا با ۱۰ پلاگین پراستفاده فیگما آشنایی دارید؟

آیا با ۱۰ پلاگین پراستفاده فیگما آشنایی دارید؟

پنج‌شنبه 21 اسفند 1399

محبوبه اردکانی زاده

پلاگین‌ها نیازهای شما را برطرف خواهند کرد و در صرفه‌جویی زمان به شما کمک می‌کنند. ۱. Unsplash بیشترین تعداد نصب در بین پلاگین‌های فیگما به پلاگین Unsplash اختصاص دارد. با استفاده از این پلاگین می‌توانید در هرکجای طرح خود از تصاویر سایت Unsplash استفاده کنید. کافیست پلاگین را اجرا کنید و هر محدوده‌ای که می‌خواهید تصویر به آنجا اضافه شود را انتخاب کنید و تصویر موردنظر را استفاده کنید. به همین سادگی تصویر شما در فیگما بارگذاری می‌شود و نیازی به مراجعه به سایت‌های دیگر برای دریافت تصاویر نخواهید داشت. ۲. Content Reel بسیاری از طراحان برای … پلاگین‌ها نیازهای شما را برطرف خواهند کرد و در صرفه‌جویی زمان به شما کمک می‌کنند. ۱. Unsplash بیشترین تعداد نصب در بین پلاگین‌های فیگما به پلاگین Unsplash اختصاص دارد. با استفاده از این پلاگین می‌توانید در هرکجای طرح خود از تصاویر سایت Unsplash استفاده کنید. کافیست …

منابع و ابزارهای کاربردی برای طراحان UI در سال ۲۰۲۱

منابع و ابزارهای کاربردی برای طراحان UI در سال ۲۰۲۱

یکشنبه 17 اسفند 1399

محبوبه اردکانی زاده

در سال ۲۰۲۱ هستیم و منابع طراحی وب از همیشه بیشتر شده اند. من در این مقاله لیستی از مهم ترین و کاربردی ترین منابع برای طراحان UI را آماده کرده ام. امیدوارم هرکدام از این منابع بتوانند به شما در طراحی هایتان کمک کنند. ویدیو و تصویر وب سایت Coverr یکی از محبوب ترین و بزرگترین آرشیوهای ویدیوهای استوک است و مزیت اصلی آن رایگان بودنش می باشد. وب سایت Mixkit یک وب سایت جامع و کامل برای ویدیوهای استوک، موسیقی متن و قالب های adobe premiere pro می باشد. منابع این وب سایت نیز کاملا رایگان هستند. برای پیدا کردن تصاویر استوک زیبا و با کیفیت می توانید سری به وب … در سال ۲۰۲۱ هستیم و منابع طراحی وب از همیشه بیشتر شده اند. من در این مقاله لیستی از مهم ترین و کاربردی ترین منابع برای طراحان UI را آماده کرده ام. امیدوارم هرکدام از این منابع بتوانند به شما در طراحی هایتان کمک کنند. ویدیو و تصویر وب سایت Coverr یکی از محبوب ترین و بزرگترین …

آزمون هایی برای درک تجربه کاربر

آزمون هایی برای درک تجربه کاربر

شنبه 16 اسفند 1399

محبوبه اردکانی زاده

هر پروژه تجربه کاربری متفاوت است و وظایفی که یک محقق انجام می دهد، بسته به نوع پروژه فرق می‌کند. بعضی از محبوب‌ترین روش‌های تحقیق عبارتند از: مصاحبه‌ها، نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها، مرتب کردن کارت‌ها، تست‌های کاربردپذیری، تست‌های درختی و تست A/B. مصاحبه / Interviews سه نوع مصاحبه اصلی وجود دارد که برای اهداف متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. مصاحبه های مدیریت شده شایع ترین نوع هستند که به شکل پرسش و پاسخ پیش می‌روند. این روش وقتی مصاحبه با تعداد زیادی از کاربران انجام می‌شود مفید است. مصاحبه های مدیریت نشده بهترین روش … هر پروژه تجربه کاربری متفاوت است و وظایفی که یک محقق انجام می دهد، بسته به نوع پروژه فرق می‌کند. بعضی از محبوب‌ترین روش‌های تحقیق عبارتند از: مصاحبه‌ها، نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها، مرتب کردن کارت‌ها، تست‌های کاربردپذیری، تست‌های درختی و تست A/B. مصاحبه …

5 راهکار برای افزایش تفکر خلاقانه در محیط کار

5 راهکار برای افزایش تفکر خلاقانه در محیط کار

سه‌شنبه 12 اسفند 1399

محبوبه اردکانی زاده

دنیای ما با سرعتی بیش از گذشته در حال تغییر است. برای آن که بتوانیم خود را با این تغییرات هماهنگ کنیم لازم است مدام اطلاعات خود را در رابطه با صنایع و تکنولوژی های جدید بالا ببریم. کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که توانایی حل مسئله و تفکر خلاقانه در محیط کار داشته باشند و با شرایط در حال تغییر کسب و کار خود را هماهنگ نمایند. در این مقاله 5 راهکار مفید برای بهبود تفکر خلاقانه در محیط کار را معرفی می نماییم تا به کمک آن در حرفه خود سرآمد شوید. 1. افزایش تفکر خلاقانه در محیط کار با تعیین محدودیت ها برای بهبود تفکر خلاقانه در محیط کار می توانید … دنیای ما با سرعتی بیش از گذشته در حال تغییر است. برای آن که بتوانیم خود را با این تغییرات هماهنگ کنیم لازم است مدام اطلاعات خود را در رابطه با صنایع و تکنولوژی های جدید بالا ببریم. کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که توانایی حل مسئله و تفکر خلاقانه در محیط کار داشته …

بازار کار موشن گرافیک

بازار کار موشن گرافیک

دوشنبه 11 اسفند 1399

محبوبه اردکانی زاده

به احتمال زیاد تا به حال هنگام جستجوهای اینترنتی خود با ویدیوهای موشن گرافیک برخورد کرده اید. رشد روز افزون کاربرد موشن گرافیک افراد زیادی را به یادگرفتن ساخت آن علاقمند کرده است. سوالی که ممکن است برای این افراد ایجاد شود این است که وضعیت بازار کار موشن گرافیک چگونه است؟ آینده موشن گرافیک چه خواهد بود؟ آیا تقاضا برای آن همچنان افزایش خواهد داشت؟ در این مقاله نگاهی به ساخت موشن گرافیک به عنوان یک حرفه و منبع درآمد خواهیم داشت. موشن گرافیک انواع داده و محتوا را در غالب یک ویدئو کوتاه انیمیت شده نمایش می دهد و به تولید کنندگان محتوا کمک … به احتمال زیاد تا به حال هنگام جستجوهای اینترنتی خود با ویدیوهای موشن گرافیک برخورد کرده اید. رشد روز افزون کاربرد موشن گرافیک افراد زیادی را به یادگرفتن ساخت آن علاقمند کرده است. سوالی که ممکن است برای این افراد ایجاد شود این است که وضعیت بازار کار موشن گرافیک چگونه …

ایده پردازی در فرآیند تفکر طراحی

ایده پردازی در فرآیند تفکر طراحی

شنبه 9 اسفند 1399

محبوبه اردکانی زاده

ایده پردازی حالتی از فرایند طراحی است که در آن شما بر تولید ایده متمرکز می‌شوید. از نظر ذهنی‌، فرایندی بر مبنای تفکر گسترده و باز از نظر مفاهیم و نتایج است. ایده، هم سوخت قوت اولیه و هم منبع اصلی ساخت نمونه‌های اولیه و دریافت راه حل‌های نوآورانه را به دست کاربران شما می‌دهد. مقدمه‌ای بر راهنمای فرآیند تفکر طراحی هدف اصلی مرحله‌ی ایده پردازی استفاده از خلاقیت و نوآوری به منظور توسعه‌ی راه‌حل‌ها است. با گسترش فضای راه‌حل، تیم طراحی قادر خواهد بود از روش‌های معمول حل مشکلات به منظور یافتن راه‌حل‌های بهتر، ساده‌تر … ایده پردازی حالتی از فرایند طراحی است که در آن شما بر تولید ایده متمرکز می‌شوید. از نظر ذهنی‌، فرایندی بر مبنای تفکر گسترده و باز از نظر مفاهیم و نتایج است. ایده، هم سوخت قوت اولیه و هم منبع اصلی ساخت نمونه‌های اولیه و دریافت راه حل‌های نوآورانه را به دست کاربران شما …

روش های تحقیق کاربر برای معماری اطلاعات-بخش اول

روش های تحقیق کاربر برای معماری اطلاعات-بخش اول

پنج‌شنبه 7 اسفند 1399

محبوبه اردکانی زاده

در گذشته Card Sorting کار راحتی بود. با اینکه ما از سیستم کارت‌های شاخص، نت‌های چسبان یا جداول و نرم‌افزارهای پر ایراد استفاده می‌کردیم، اما آن‌ها را دوست داشتیم! اما امروزه روش‌ها و ابزارهای متنوعی برای نظم دادن اطلاعات چه به صورت آنلاین و چه آفلاین پدید آمده‌اند که روش‌های تحقیق کاربر برای معماری اطلاعات را آسان‌تر کرده و موجب درک بهتر فرآیند طبقه‌بندی و عنوان‌دادن به اطلاعات شما می‌شوند؛Card sortingدر این مقاله قصد نداریم نحوه نظم دادن به کارت‌ها را آموزش بدهیم، بلکه در این مقاله چند تکنیک رایج را بررسی … در گذشته Card Sorting کار راحتی بود. با اینکه ما از سیستم کارت‌های شاخص، نت‌های چسبان یا جداول و نرم‌افزارهای پر ایراد استفاده می‌کردیم، اما آن‌ها را دوست داشتیم! اما امروزه روش‌ها و ابزارهای متنوعی برای نظم دادن اطلاعات چه به صورت آنلاین و چه آفلاین پدید آمده‌اند …

آموزش تغییر فرمت در نرم افزارهای رایج طراحی UI

آموزش تغییر فرمت در نرم افزارهای رایج طراحی UI

چهارشنبه 29 بهمن 1399

محبوبه اردکانی زاده

تعداد نرم افزارهای طراحی رابط کاربری روز به روز در حال گسترش است و این موضوع یک مشکل با عنوان نحوه تبدیل فرمت ها و فایل های مرتبط با آن ها به یکدیگر به وجود می آورد. از همین رو این آموزش را به نحوه تغییر فرمت در طراحی UI و تبدیل فرمت های نرم افزارهای رایج طراحی رابط کاربری یعنی Adobe XD و Sketch و Figma به یکدیگر اختصاص دادیم. چرا باید فرمت ها را تغییر دهیم؟ ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اصلا چرا باید فرمت های فایل مرتبط با طراحی رابط کاربری را تغییر داد. در پاسخ به این سوال باید به دلایل زیر اشاره کنیم: راحتی: همه کاربران از سیستم عامل مک بهره مند … تعداد نرم افزارهای طراحی رابط کاربری روز به روز در حال گسترش است و این موضوع یک مشکل با عنوان نحوه تبدیل فرمت ها و فایل های مرتبط با آن ها به یکدیگر به وجود می آورد. از همین رو این آموزش را به نحوه تغییر فرمت در طراحی UI و تبدیل فرمت های نرم افزارهای رایج طراحی رابط کاربری یعنی Adobe …