الگوی تاریک در طراحی تجربه کاربر چیست؟

الگوی تاریک در طراحی تجربه کاربر چیست؟

جمعه 28 خرداد 1400

محبوبه اردکانی زاده

نمونه‌هایی از الگوی تاریک از زمان تیک‌ نصب‌ برنامه‌های ناخواسته در نصب نرم‌افزارها تا رسانه‌های اجتماعی، این حقه‌های پلید را به وفور دیده‌ایم، اما کمتر کسی نام‌شان را می‌داند یا درباره الگوی تاریک صحبت می‌کند! در این مطلب قصد داریم تعدادی از مرسوم‌ترین این الگوهای سیاه را با هم مرور کنیم. سؤالات انحرافی  با شنیدن عبارت سؤالات انحرافی (Trick Questions)، احتمالا خاطرات ناخوش کنکور و امتحانات زمان تحصیل برایتان زنده شد! ماجرای سؤالات انحرافی در وب‌سایت‌ها هم چیزی در همان مایه‌هاست.  در قسمت پایانی فرم‌های … نمونه‌هایی از الگوی تاریک از زمان تیک‌ نصب‌ برنامه‌های ناخواسته در نصب نرم‌افزارها تا رسانه‌های اجتماعی، این حقه‌های پلید را به وفور دیده‌ایم، اما کمتر کسی نام‌شان را می‌داند یا درباره الگوی تاریک صحبت می‌کند! در این مطلب قصد داریم تعدادی از …

معرفی و جایگاه کاربرد پذیری در تجربه کاربری

معرفی و جایگاه کاربرد پذیری در تجربه کاربری

پنج‌شنبه 20 خرداد 1400

محبوبه اردکانی زاده

کاربردپذیری یک صفت کیفی است که میزان سهولت استفاده کاربر، از رابط کاربری را ارزیابی می‌کند. در اصل واژه کاربردپذیری روشی را توصیف می‌کند که در تمام مراحل طراحی به استفاده آسان تاکید دارد. کاربردپذیری در 5 مولفه تعریف می‌شود: توانایی قابلیت یادگیری: آیا کاربران در اولین بازدید از طراحی، امکان فراگیری و استفاده آسان از آن را دارند؟ کارایی: هنگامی که کاربران با طراحی آشنایی پیدا کردند، چقدر سریع می‌‌توانند کارهای خود را پیش ببرند؟ قابلیت به یادآوری: اگر کاربر پس از یک دوره عدم استفاده از طرح، به طراحی برگردد، آیا به راحتی … کاربردپذیری یک صفت کیفی است که میزان سهولت استفاده کاربر، از رابط کاربری را ارزیابی می‌کند. در اصل واژه کاربردپذیری روشی را توصیف می‌کند که در تمام مراحل طراحی به استفاده آسان تاکید دارد. کاربردپذیری در 5 مولفه تعریف می‌شود: توانایی قابلیت یادگیری: آیا کاربران …

نکاتی برای نوشتن رزومه شغل طراح تجربه کاربری

نکاتی برای نوشتن رزومه شغل طراح تجربه کاربری

جمعه 14 خرداد 1400

محبوبه اردکانی زاده

یک رزومه خوب می‌تواند چشم‌اندازهای احتمالی کار را برای شما محقق کرده یا آن‌ها را ویران کند؛ بدون مصاحبه نمی‌توانید شغلی را به دست آورید. مسئله ناراحت کننده این است که تقریبا در تمام مشاغل از جمله طراح تجربه کاربری بسیاری از سی وی‌ها برای شغل مورد نظر مناسب نیستند. چرا باید رزومه داشته باشید؟ جوابش چندان هم پیچیده نیست. رزومه ابزاریست برای گشوده شدن دروازه فرصت‌ها به روی شما. باید رزومه خود را به گونه‌ای بنویسید که بر روی فردی که آن را می‌خواند تاثیر بگذارد و شما را به جمع گزینه‌هایِ «مورد بررسی برای استخدام» وارد … یک رزومه خوب می‌تواند چشم‌اندازهای احتمالی کار را برای شما محقق کرده یا آن‌ها را ویران کند؛ بدون مصاحبه نمی‌توانید شغلی را به دست آورید. مسئله ناراحت کننده این است که تقریبا در تمام مشاغل از جمله طراح تجربه کاربری بسیاری از سی وی‌ها برای شغل مورد نظر مناسب نیستند. …

۵ مزیت یوایکس رایتینگ در فیگما

۵ مزیت یوایکس رایتینگ در فیگما

دوشنبه 3 خرداد 1400

محبوبه اردکانی زاده

یوایکس رایتر چه نیازهایی دارد؟ قبل از هر چیز بهتر است نیازهای یک یوایکس رایتر را مرور کنیم. در قدمِ بعدی می‌توانیم دربارۀ ظرفیت‌های Figma و قابلیتِ یوایکس رایتینگ در فیگما بهتر داوری کنیم: ۱. تعامل با طراح و تیم فنی تجربه‌نویسی بخشی از جورچینِ طراحی محصول است، نه چیزی جدا از آن. به ثمر نشستنِ تلاش‌های طراح محصول، تیم فنی و تیم تجربه‌نویسی در گرو هم‌افزایی و تعامل جدی‌ گروهی‌ست. در تعاملِ مداوم، بدفهمی‌ها به حداقل می‌رسد. هم‌افزایی ذهن‌ها میوۀ بهتری می‌دهد. ایرادها کشف‌پذیرتر می‌شوند. به‌دلیل تجمیعِ … یوایکس رایتر چه نیازهایی دارد؟ قبل از هر چیز بهتر است نیازهای یک یوایکس رایتر را مرور کنیم. در قدمِ بعدی می‌توانیم دربارۀ ظرفیت‌های Figma و قابلیتِ یوایکس رایتینگ در فیگما بهتر داوری کنیم: ۱. تعامل با طراح و تیم فنی تجربه‌نویسی بخشی از جورچینِ طراحی محصول است، نه چیزی …

customer journey map و نحوه پیاده سازی آن

customer journey map و نحوه پیاده سازی آن

پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1400

محبوبه اردکانی زاده

یکی از مفاهیم کلیدی و زیربنایی که در مبحث بازاریابی وجود دارد، نقشه سفر مشتری یا customer journey map است. البته نقشه سفر مشری را به شکلی کمابیش مشابه، در فروش و تبلیغات نیز به ‌کار می ‌برند. ما در این مقاله همه چیز درباره نقشه سفر مشتری (customer journey map) و نحوه پیاده سازی آن را با هم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید. نقشه سفر مشتری چیست؟ نقشه‌ سفر مشتری یا Customer Journey Map، به تصویر کشیدنِ فرآیندی است که مشتری برای تحقق یک هدف باید طی کند. از این نقشه برای درک و توجه به نیاز های مشتریان و معضل‌ های مرتبط با آنان استفاده می ‌شود. به طور کی می توان گفت که: … یکی از مفاهیم کلیدی و زیربنایی که در مبحث بازاریابی وجود دارد، نقشه سفر مشتری یا customer journey map است. البته نقشه سفر مشری را به شکلی کمابیش مشابه، در فروش و تبلیغات نیز به ‌کار می ‌برند. ما در این مقاله همه چیز درباره نقشه سفر مشتری (customer journey map) و نحوه پیاده سازی آن را با هم …

متن تجربه کاربر – نوشتن یا طراحی؟

متن تجربه کاربر – نوشتن یا طراحی؟

چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400

محبوبه اردکانی زاده

متن تجربه کاربر و طراحی همانطور که برای تسهیل و بهینه‌سازی تجربۀ کاربر دست به برنامه‌ریزی و طراحی می‌زنیم، تجربه‌نویسی هم به برنامه‌ریزی و طراحی وابسته است. نوشتن داستان یا کپشن اینستاگرام تا حد زیادی متکی به ذوق‌ورزی شخصی‌ست. اما ذوق‌ورزی فقط و فقط یکی از شروط تجربه‌نویسی است که باید ضریب پایینی برایش قائل شویم. طراحی پُرجزئیات وقتی از متن تجربه کاربر حرف می‌زنیم باید به جزئیات متنوعی اشراف داشته باشیم: نوع محصول یا کسب‌وکار شخصیت برند و کهن‌الگو (Archetype) کسب‌وکار مخاطب/مشتری (Persona) نوع ارائه … متن تجربه کاربر و طراحی همانطور که برای تسهیل و بهینه‌سازی تجربۀ کاربر دست به برنامه‌ریزی و طراحی می‌زنیم، تجربه‌نویسی هم به برنامه‌ریزی و طراحی وابسته است. نوشتن داستان یا کپشن اینستاگرام تا حد زیادی متکی به ذوق‌ورزی شخصی‌ست. اما ذوق‌ورزی فقط و …

جایگاه نماینده UX در تیم مدیریت ارشد شما کجاست؟

جایگاه نماینده UX در تیم مدیریت ارشد شما کجاست؟

جمعه 3 اردیبهشت 1400

محبوبه اردکانی زاده

ما برای تعیین سبک و روش تجارت شما اینجا نیستیم بلکه می‌خواهیم از بسیاری از شرکت‌هایی که با آن‌ها روبرو هستیم بپرسیم. “چرا نماینده UX در تیم ارشد مدیریت آن‌ها وجود ندارد؟” UX تجربه مشتری نیست تجربه مشتری در جدول استراتژیک معمولاً جایگاه منحصربه فردی را به خود اختصاص می‌دهد. مشکلی که وجود دارد این است که UX بخش کوچکی از تجربه مشتری (حداقل برای مدیر یا معاون خدمات مشتری) است و آن‌ها تمایل دارند توجه خود را به سمت تجربه برند و سفر مشتری نسبت به تعامل مشتری با محصول متمرکز کنند. همچنین متوجه شده‌ایم که بسیاری از نمایندگان تجربه … ما برای تعیین سبک و روش تجارت شما اینجا نیستیم بلکه می‌خواهیم از بسیاری از شرکت‌هایی که با آن‌ها روبرو هستیم بپرسیم. “چرا نماینده UX در تیم ارشد مدیریت آن‌ها وجود ندارد؟” UX تجربه مشتری نیست تجربه مشتری در جدول استراتژیک معمولاً جایگاه منحصربه فردی را به …

سه نکته برای ایجاد یک نمونه کار بهتر UX

سه نکته برای ایجاد یک نمونه کار بهتر UX

شنبه 14 فروردین 1400

محبوبه اردکانی زاده

اینکه می‌گویند طراحان تجربه‌ کاربری باید نمونه کار داشته باشند، تفکر درستی نیست. طراحی تجربه‌ کاربری، طراحی گرافیکی نیست و خلق یه پورتفولیو از نمونه‌کارهای تجربه‌ کاربری، به این معنا نیست که مشتریان یا کارفرمایان، تحت تأثیر جنبه‌های بصری محتوا قرار می‌گیرند و طبق آن طراحان تجربه کاربری را ارزیابی می‌کنند. علیرغم این مسئله، چه خوب و چه بد، داشتن نمونه‌کار تجربه‎ کاربری لازم و ضروری به نظر می‌رسد و این مطلب به شما کمک می‌کند تا نمونه‌کارهای خود را کمی بهتر از قبل ارائه دهید: نمونه کار خوب چه کاری انجام می دهد؟ … اینکه می‌گویند طراحان تجربه‌ کاربری باید نمونه کار داشته باشند، تفکر درستی نیست. طراحی تجربه‌ کاربری، طراحی گرافیکی نیست و خلق یه پورتفولیو از نمونه‌کارهای تجربه‌ کاربری، به این معنا نیست که مشتریان یا کارفرمایان، تحت تأثیر جنبه‌های بصری محتوا قرار می‌گیرند …

۵ اصل فوق حیاتی در فرآیند تجربه کاربری

۵ اصل فوق حیاتی در فرآیند تجربه کاربری

سه‌شنبه 26 اسفند 1399

محبوبه اردکانی زاده

این‌یک مقاله کاربردی است، نه صرفاً دوره تعریفی مثل سایت ویکی‌پدیا. البته اگر بخواهیم صادق باشیم، تجربه کاربری سایت ویکی‌پدیا توسط کسی نوشته شده که فقط درباره تجربه کاربری چیزهای مختصری شنیده، نه بیشتر! روانشناسی ذهن کاربران پیچیده است. طراحان تجربه کاربری با افکار و احساسات ذهنی کار می‌کنند؛ آن‌ها می‌توانند رفتار شما در استفاده از محصول را تجزیه‌وتحلیل کنند. طراح باید گاهی اوقات روانشناسی خود را نادیده بگیرد و این کار بسیار سختی است. از خودتان بپرسید: اولین انگیزه کاربر برای قرار گرفتن در اینجا چیست؟ این طراحی چه حسی به … این‌یک مقاله کاربردی است، نه صرفاً دوره تعریفی مثل سایت ویکی‌پدیا. البته اگر بخواهیم صادق باشیم، تجربه کاربری سایت ویکی‌پدیا توسط کسی نوشته شده که فقط درباره تجربه کاربری چیزهای مختصری شنیده، نه بیشتر! روانشناسی ذهن کاربران پیچیده است. طراحان تجربه کاربری با افکار …

۵ اصل در تعامل بین نویسنده و طراح تجربه کاربر

۵ اصل در تعامل بین نویسنده و طراح تجربه کاربر

یکشنبه 24 اسفند 1399

محبوبه اردکانی زاده

تعامل بین نویسنده و طراح تجربه کاربر یک چالشِ کم‌وبیش تازه در کسب‌وکار است. طراحان و نویسندگان تجربه کاربر همیشه یک پرسش اساسی دارند: چطور تعامل کنیم؟ در اینجا چند راهکار برای تعامل UX Writer و UX Designer معرفی کرده‌ام. این یادداشت شامل معرفی ابزار کار با یوایکس رایتر و مرور بهترین شیوه کار با نویسنده تجربه کاربر است. نویسنده‌ای برای دیده‌نشدن با دو تخصصِ هم‌راستا مواجهیم که کم‌وبیش یک هدف را دنبال می‌کنند: بهینه‌سازی تجربه کاربر در استفاده از محصول. پیش‌تر گفته بودم که هنرِ نویسنده تجربه کاربر در دیده‌نشدن است، نه … تعامل بین نویسنده و طراح تجربه کاربر یک چالشِ کم‌وبیش تازه در کسب‌وکار است. طراحان و نویسندگان تجربه کاربر همیشه یک پرسش اساسی دارند: چطور تعامل کنیم؟ در اینجا چند راهکار برای تعامل UX Writer و UX Designer معرفی کرده‌ام. این یادداشت شامل معرفی ابزار کار با یوایکس رایتر و مرور …

آزمون هایی برای درک تجربه کاربر

آزمون هایی برای درک تجربه کاربر

شنبه 16 اسفند 1399

محبوبه اردکانی زاده

هر پروژه تجربه کاربری متفاوت است و وظایفی که یک محقق انجام می دهد، بسته به نوع پروژه فرق می‌کند. بعضی از محبوب‌ترین روش‌های تحقیق عبارتند از: مصاحبه‌ها، نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها، مرتب کردن کارت‌ها، تست‌های کاربردپذیری، تست‌های درختی و تست A/B. مصاحبه / Interviews سه نوع مصاحبه اصلی وجود دارد که برای اهداف متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. مصاحبه های مدیریت شده شایع ترین نوع هستند که به شکل پرسش و پاسخ پیش می‌روند. این روش وقتی مصاحبه با تعداد زیادی از کاربران انجام می‌شود مفید است. مصاحبه های مدیریت نشده بهترین روش … هر پروژه تجربه کاربری متفاوت است و وظایفی که یک محقق انجام می دهد، بسته به نوع پروژه فرق می‌کند. بعضی از محبوب‌ترین روش‌های تحقیق عبارتند از: مصاحبه‌ها، نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها، مرتب کردن کارت‌ها، تست‌های کاربردپذیری، تست‌های درختی و تست A/B. مصاحبه …

معرفی بهترین منابع برای الهام گرفتن در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

معرفی بهترین منابع برای الهام گرفتن در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

یکشنبه 19 بهمن 1399

محبوبه اردکانی زاده

اگر در هر زمینه‌ای از زندگی‌تان علاقه‌ای دارید، با الهام گرفتن از جهان اطراف می‌توانید در آن پیشرفت بیشتری داشته باشید. به‌عنوان یک آدم خلاق، باید به خاطر داشته باشید که این الهام‌ها را از کجا آورده‌اید، مثل علامت‌هایی که در مسیر رفتن به سرکارتان می‌بینید، دیدن درخت و جنگل و غیره. هیچ‌وقت نمی‌توانید حدس بزنید چه زمانی این الهامات به سراغ شما می‌آیند. یکی دیگر از مطمئن‌ترین راه‌ها برای الهام گرفتن، به‌جز طبیعت، قطعا اینترنت است! در این مطلب قصد داریم بهترین منابع برای الهام‌گرفتن در طراحی رابط‌ … اگر در هر زمینه‌ای از زندگی‌تان علاقه‌ای دارید، با الهام گرفتن از جهان اطراف می‌توانید در آن پیشرفت بیشتری داشته باشید. به‌عنوان یک آدم خلاق، باید به خاطر داشته باشید که این الهام‌ها را از کجا آورده‌اید، مثل علامت‌هایی که در مسیر رفتن به سرکارتان …

6 دلیل برای ارائه ی پروتوتایپ قبل از توسعه ی اپلیکیشن

6 دلیل برای ارائه ی پروتوتایپ قبل از توسعه ی اپلیکیشن

شنبه 11 بهمن 1399

محبوبه اردکانی زاده

در دنیای توسعه اپلیکیشن موبایل، پروتوتایپ به معنای یک نسخه ی پیش نمایش و یا یک نمونه ی اولیه از یک ایده یا طرح کانسپت است که برای توسعه و تبدیل شدن به اپلیکیشن در اختیار تیم برنامه نویسان و توسعه دهندگان می شود. پروتوتایپ را می توان یک نسخه ی عینی و کامل از اپلیکیشن دانست با این تفاوت که فاقد محتوا و عملکرد است. در این پیش نمایش، تمامی تصاویر، لینک ها، منوها و… وجود دارند و با کلیک روی هر یک می توان صفحات هدف آن ها را مشاهده کرد. همچنین انیمیشن ها نیز بخشی از پروتوتایپ محسوب می شوند. برای درک بهتر، ویدیوی زیر را به عنوان یک پروتوتایپ مشاهده … در دنیای توسعه اپلیکیشن موبایل، پروتوتایپ به معنای یک نسخه ی پیش نمایش و یا یک نمونه ی اولیه از یک ایده یا طرح کانسپت است که برای توسعه و تبدیل شدن به اپلیکیشن در اختیار تیم برنامه نویسان و توسعه دهندگان می شود. پروتوتایپ را می توان یک نسخه ی عینی و کامل از اپلیکیشن دانست …

توصیه هایی برای پُر کردن وضعیت های خالی در طراحی اپلیکیشن ها

توصیه هایی برای پُر کردن وضعیت های خالی در طراحی اپلیکیشن ها

پنج‌شنبه 20 آذر 1399

محبوبه اردکانی زاده

وضعیت های خالی در اپلیکیشن به حالت هایی گفته می شود که در صفحه ای که کاربر در آن وجود دارد، به طور ناخواسته محتوایی برای نمایش وجود ندارد. این حالت در واقع به دلیل فقدان داده و اطلاعات در صفحه ای از اپلیکیشن به وجود می آید که در مواقع معمول، آن صفحه دارای محتوا است و در آن زمان به طور استثنا و مقطعی و به هر دلیلی فاقد هرگونه محتوایی برای نمایش به مخاطب است. این مورد تاثیر منفی در تجربه کاربری اپلیکیشن و یا وب سایت می گذارد و طراحان و توسعه دهندگان باید از این حالت به عنوان فرصتی برای ارتقا تجربه کاربری نرم افزار استفاده کنند. در ادامه چند راهکار مناسب … وضعیت های خالی در اپلیکیشن به حالت هایی گفته می شود که در صفحه ای که کاربر در آن وجود دارد، به طور ناخواسته محتوایی برای نمایش وجود ندارد. این حالت در واقع به دلیل فقدان داده و اطلاعات در صفحه ای از اپلیکیشن به وجود می آید که در مواقع معمول، آن صفحه دارای محتوا است و در آن زمان به …

آشنایی با 4 اصل ضروری در طراحی وب سایت مینیمال

آشنایی با 4 اصل ضروری در طراحی وب سایت مینیمال

شنبه 15 آذر 1399

محبوبه اردکانی زاده

شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که کمتر، بیشتر است (!less is more). این جمله که بیشتر در میان طراحان خارجی رواج دارد، بیانگر سبک طراحی مینیمال است. برخی افراد به طرح های مینیمال به عنوان طرح های ساده ای که طراحی کمتری در آنها انجام شده است نگاه می کنند. البته همه چیز به طرز فکر و سلیقه افراد برمی‌ گردد. اگرچه ممکن است برخی افراد این سبک از طراحی را پسند نکنند اما باید پذیرفت که طرح های مینیمال اگرچه ساده به نظر می رسند اما بسیاری از اوقات، زحمت و خلاقیت بیشتری در آنها به کار رفته است. بیایید این شکلی به ماجرا نگاه کنیم: هرچه بخواهید بالاتر بروید و به قله … شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که کمتر، بیشتر است (!less is more). این جمله که بیشتر در میان طراحان خارجی رواج دارد، بیانگر سبک طراحی مینیمال است. برخی افراد به طرح های مینیمال به عنوان طرح های ساده ای که طراحی کمتری در آنها انجام شده است نگاه می کنند. البته همه چیز به طرز فکر و …

شغل طراحی UX

شغل طراحی UX

سه‌شنبه 11 آذر 1399

محبوبه اردکانی زاده

شروع به عنوان طراح UX طراحی UX یکی از مشاغلی است که در سالهای اخیر در حال پیشرفت بسیاری در کشور ما بوده و بسیاری از دانش آموختگان رشته نرم افزار به سمت فعالیت در این شغل گرایش پیدا کرده اند. آنچه می توان گفت این است که شغل طراحی UX یک شغل جذاب، چالش برانگیز و درآمد زا بوده و علاوه بر تمام این ها، موانع کمی نسبت به سایر مشاغل برای ورود به بازار کار این رشته وجود دارد که با توجه به تازه بودن این عرصه شغلی در ایران، با سهولت بالاتری نیز همراه می باشد. اما آنچه که بسیاری از افرادی که به تازگی با این مفهوم آشنا می شوند به دنبال دریافت دقیقی از آن هستند، چگونگی … شروع به عنوان طراح UX طراحی UX یکی از مشاغلی است که در سالهای اخیر در حال پیشرفت بسیاری در کشور ما بوده و بسیاری از دانش آموختگان رشته نرم افزار به سمت فعالیت در این شغل گرایش پیدا کرده اند. آنچه می توان گفت این است که شغل طراحی UX یک شغل جذاب، چالش برانگیز و درآمد زا بوده و علاوه …

چرا معماران طراحان تجربه کاربری چیره دستی می شوند

چرا معماران طراحان تجربه کاربری چیره دستی می شوند

چهارشنبه 5 آذر 1399

محبوبه اردکانی زاده

طراحی تجربه کاربری بیش از هر چیز به ذکاوت فنی و شناختی عمیق از خواسته‌های کاربر نیاز دارد؛ درست همان چیزهایی که یک معمار هیچ‌گاه با آن‌ها بیگانه نبوده است. معمارها را می‌توان نامزدهایی شایسته برای فعالیت در زمینه طراحی تجربه کاربری (UX) قلمداد کرد.  گاوین جونز، معمار و طراح محصول ساکن سان‌فرانسیسکو، در همین راستا می‌گوید معمارها می‌توانند کار طراحی نرم‌افزار را بهتر از هر فرد دیگری انجام دهند. وی می‌گوید:یک معمار کارآموخته ،دنیای پیرامون خود را بر اساس اصولی طراحی کند که هزاران سال تکامل در پشت آن نهفته است. … طراحی تجربه کاربری بیش از هر چیز به ذکاوت فنی و شناختی عمیق از خواسته‌های کاربر نیاز دارد؛ درست همان چیزهایی که یک معمار هیچ‌گاه با آن‌ها بیگانه نبوده است. معمارها را می‌توان نامزدهایی شایسته برای فعالیت در زمینه طراحی تجربه کاربری (UX) قلمداد کرد.  گاوین …

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری چیست؟

جمعه 30 آبان 1399

محبوبه اردکانی زاده

تجربه کاربری چیست؟ در هنگام استفاده از محصول به هر چیزی که میبینیم و حس می‌کنیم و احساسی که نسبت به آن داریم در اصطلاح تجربه کاربری User Experience می‌گوییم. این محصول می‌تواند: وب سایت، اپلیکیشن، نرم‌افزار، بازی و … باشد. طراحی تجربه کاربری یک فرآیند دائمی است که طراح با طی کردن پروسه آن برای کاربران، محصولی راحت و با استفاده آسان و لذت‌بخش را خلق می‌کند. اجزای این فرآیند تعریف محصول، تحقیقات، تحلیل، دیزاین و اعتبارسنجی هستند. شاید برایتان جای سؤال باشد که چرا این فرآیند دائما تکرار می‌شود؟ چون سلایق و علاقه کاربران دائما در … تجربه کاربری چیست؟ در هنگام استفاده از محصول به هر چیزی که میبینیم و حس می‌کنیم و احساسی که نسبت به آن داریم در اصطلاح تجربه کاربری User Experience می‌گوییم. این محصول می‌تواند: وب سایت، اپلیکیشن، نرم‌افزار، بازی و … باشد. طراحی تجربه کاربری یک فرآیند دائمی است که …

User Inyerface را به شیوه ای زجر آور یاد بگیرید!

User Inyerface را به شیوه ای زجر آور یاد بگیرید!

سه‌شنبه 27 آبان 1399

محبوبه اردکانی زاده

وب‌سایت جدیدی به نام User Inyerface طراحی خوب را از طریق نمایش رابط کاربری افتضاح و رنج‌آور آموزش می‌دهد. وب‌سایت‌هایی که از رابط‌ کاربری بدی استفاده می‌کنند، احتمالا بدترین بخش اینترنت را تشکیل می‌دهند. منو‌های پاپ‌آپ آزاردهنده برای جلب نظر کاربر و الگوهایی با تم تیره و گمراه‌کننده در کنار طراحی مبهم فرم‌ها که پرکردنشان را به عذابی دردآور تبدیل می‌کنند، همگی مؤلفه‌های وب‌سایت بد هستند. حتما جمله‌ی معروف «ادب از که آموختی، از بی‌ادبان» را بارهاوبارها در موقعیت‌های مختلف شنیده‌اید یا خودتان به‌کار … وب‌سایت جدیدی به نام User Inyerface طراحی خوب را از طریق نمایش رابط کاربری افتضاح و رنج‌آور آموزش می‌دهد. وب‌سایت‌هایی که از رابط‌ کاربری بدی استفاده می‌کنند، احتمالا بدترین بخش اینترنت را تشکیل می‌دهند. منو‌های پاپ‌آپ آزاردهنده برای جلب نظر کاربر و …

UI چیست و چه اهمیتی دارد؟

UI چیست و چه اهمیتی دارد؟

شنبه 24 آبان 1399

محبوبه اردکانی زاده

(UI  (user interface به معنای رابط کاربری بوده و به نمای ظاهری سایت یا اپلیکیشن گفته می‌شود. اجزای UI شامل تصاویر، متن، رنگ‌ها، مکان منوها و... است. استفاده حرفه‌ای از این ابزارها باعث جذاب شدن ظاهر سایت می‌شود.   تفاوت UI با UX UX به معنای تجربه کاربری است. تجربه یا حسی که کاربر در هنگام استفاده از اپلیکیش یا سایت به دست می‌آورد. مثلاً یاهو و گوگل هر دو از موتورهای جستجوی اینترنتی بزرگ هستند. یاهو برای سهولت استفاده کاربرانش همه ابزارهای موجود را در دید قرار داده است، در صورتی که گوگل برخورد متفاوتی دارد. گوگل به گونه‌ای عمل می‌کند … (UI  (user interface به معنای رابط کاربری بوده و به نمای ظاهری سایت یا اپلیکیشن گفته می‌شود. اجزای UI شامل تصاویر، متن، رنگ‌ها، مکان منوها و... است. استفاده حرفه‌ای از این ابزارها باعث جذاب شدن ظاهر سایت می‌شود.   تفاوت UI با UX UX به معنای تجربه کاربری است. تجربه یا …

آموزش تجربه ی کاربری؛ طراحی دکمه ها

آموزش تجربه ی کاربری؛ طراحی دکمه ها

شنبه 17 آبان 1399

محبوبه اردکانی زاده

دکمه‌ها، یکی از عناصر تعاملی مهم‌ تجربه‌ی کاربری، باید به‌شیوه‌ای طراحی شوند که به‌وضوح شناسایی‌شدنی و به‌راحتی کلیک‌شدنی باشند. دکمه‌ها درحقیقت، لینک‌های طراحی‌شده‌ای هستند که باید توجه کاربران را جلب و آن‌ها را در جهت صحیح هدایت کنند. دکمه‌ها یکی از عناصر حیاتی تجربه‌ی کاربری مثبت و بهینه‌اند که می‌توانند کاربران را به صفحات دیگر پیوند دهند یا اقداماتی نظیر تکمیل فرم‌ها یا خریدکردن را امکان‌پذیر کنند. بسیاری از اوقات، زمانی‌که می‌خواهیم کاربرانمان کار خاصی انجام دهند، دکمه‌ها نقش … دکمه‌ها، یکی از عناصر تعاملی مهم‌ تجربه‌ی کاربری، باید به‌شیوه‌ای طراحی شوند که به‌وضوح شناسایی‌شدنی و به‌راحتی کلیک‌شدنی باشند. دکمه‌ها درحقیقت، لینک‌های طراحی‌شده‌ای هستند که باید توجه کاربران را جلب و آن‌ها را در جهت صحیح هدایت کنند. …